Programmeren met Scratch

In deze serie ga je leren programmeren met visuele programmeertaal Scratch. Elke missie is een nieuw project. Je gaat onder andere animaties, games en handige apps coderen.

Start met de video van missie 1

Scratch Tutorial
Programmeer een interactieve kaart
In deze missie ga je een interactieve verjaardagskaart programmeren met Scratch.

Scratch Tutorial
Codeer een spooky spel
In deze missie ga je een spookachtig behendigheidsspel programmeren met Scratch.

Scratch Tutorial
In de ruimte
Programmeer een ruimteschip en rondvliegende asteroïden.

Scratch Tutorial
Moppentrommel programmeren
Ff lekker lachen! Programmeer een grappige moppentrommel in deze Scratch missie.

Scratch Tutorial
Een aquarium coderen
In deze missie ga je een digitaal aquarium programmeren. Vol met gekloonde vissen.

Scratch Tutorial
Programmeer een virtuele vis
Programmeer je eigen virtuele huisdier. Jouw virtuele vis kan dansen, slapen en eten.

Scratch Tutorial
Tekenen met Scratch
Wist je dat je ook kunt tekenen met Scratch? In deze missie ga je figuren tekenen met de pen in Scratch.

Scratch Tutorial
Veilig oversteken game
In deze missie ga je een spel maken waarin de speler veilig tussen het verkeer door moet navigeren.

Scratch Tutorial
Programmeer een vertaal app
In deze missie ga je een app maken die teksten kan vertalen en uitspreken…

Scratch Tutorial
Pong 2.0
In deze missie ga je een nieuwe versie van het spel Pong programmeren.

Scratch Tutorial
Boot race programmeren
Programmeer een race game met verschillende levels in Scratch. Kun jij de highscore verslaan?

Scratch Tutorial
Codeer een voetbalspel
Programmeer een voetbalspel voor 2 spelers. Wie wint deze keer ‘El Classico’… Barca of Real?

Over deze serie

In deze serie gaan kinderen de leren programmeren met visuele programmeertaal Scratch. Elke missie is een nieuw, uitdagend en leerzaam project. Zoals gebruikelijk bestaat de serie uit video’s die een deel instructie en een deel educatie hebben. Kinderen van ca. 8 t/m 14 jaar kunnen er zelfstandig mee aan de slag.
 
Zo leren ze op een laagdrempelige manier de basisbeginselen van programmeren. De missies stimuleren daarnaast een probleemoplossende en onderzoekende houding.

Digitale geletterdheid

  • Computational thinking
  • ICT-basisvaardigheden

Leeftijd

Vanaf 8 jaar / Groep 7

Duur

Ca. 45 tot 60 minuten per missie

Benodigdheden

  • Computer met internet toegang