Programmeren met Scratch

In deze serie ga je leren programmeren met visuele programmeertaal Scratch. Elke missie is een nieuw project. Je gaat onder andere animaties, games en handige apps coderen.

Start met de video van missie 1

Missie 1
Programmeer een interactieve kaart
In deze 1e missie ga je een interactieve verjaardagskaart programmeren met Scratch.

Missie 2
Codeer een spooky spel
In deze 2e missie ga je een spookachtig behendigheidsspel programmeren met Scratch.

Missie 3
Moppentrommel programmeren
Ff lekker lachen! Programmeer een grappige moppentrommel in de 3e Scratch missie.

Missie 4
Programmeer een virtuele vis
Programmeer je eigen virtuele huisdier. Jouw virtuele vis kan dansen, slapen en eten.

Missie 5
Boot race programmeren
Programmeer een race game met verschillende levels in Scratch. Kun jij de highscore verslaan?

Missie 6
Codeer een voetbalspel
Programmeer een voetbalspel voor 2 spelers. Wie wint deze keer ‘El Classico’… Barca of Real?

Extra missies
Programmeer een onderwaterwereld
Deze Scratch missie is te programmeren via Skillsdojo+. Daar vind je ook nog 2 extra challenges en leuke boeksuggesties over het onderwerp van deze missie.

Extra missies
Vlieg de heli
Deze Scratch missie is te programmeren via Skillsdojo+. Daar vind je ook nog 2 extra challenges en leuke boeksuggesties over het onderwerp van deze missie.

Extra missies
In de ruimte
Deze Scratch missie is te programmeren via Skillsdojo+. Daar vind je ook nog 2 extra challenges en leuke boeksuggesties over het onderwerp van deze missie.

Over deze serie

In deze serie gaan kinderen de leren programmeren met visuele programmeertaal Scratch. Elke missie is een nieuw, uitdagend en leerzaam project. Zoals gebruikelijk bestaat de serie uit video’s die een deel instructie en een deel educatie hebben. Kinderen van ca. 8 t/m 14 jaar kunnen er zelfstandig mee aan de slag.
 
Zo leren ze op een laagdrempelige manier de basisbeginselen van programmeren. De missies stimuleren daarnaast een probleemoplossende en onderzoekende houding.

Digitale geletterdheid

  • Computational thinking
  • ICT-basisvaardigheden

Leeftijd

Vanaf 8 jaar / Groep 7

Duur

Ca. 45 tot 60 minuten per missie

Benodigdheden

  • Computer met internet toegang