Ons verhaal

Mijn vrouw en ik zijn trotse ouders van een zoon en een dochter. Toen onze zoon in groep vier zat, merkten we dat hij snel door de lesstof heen ging. Met toestemming van de school zijn we op zoek gegaan naar lesmateriaal om hem extra uit te dagen. We hebben nagedacht over belangrijke vaardigheden die hij volgens ons nog verder kon ontwikkelen. Zo kwamen we al snel uit bij technologie, programmeren en digitale vaardigheden.

Eigen ontwerp

Ons vakgebied, het hoger onderwijs, maakt wellicht dat we behoorlijk hoge eisen stellen aan lesmateriaal. Er moet een goede onderwijskundige basis zijn, het moet aanspreken en het moet educatief zijn. De informatie die we konden vinden over de onderwerpen paste niet in de lesopzet die wij voor ogen hadden. We besloten daarom zelf lessen te bedenken. We maakten korte video’s voor directe instructie, zodat onze zoon er (bijna) zelfstandig mee aan de slag kon, in combinatie met makkelijk te printen werkbladen voor de opdrachten. De ‘missies’ bleken perfect aan te sluiten bij de belevingswereld van onze kinderen.

 

Openbaar platform

Aangezien wij waarschijnlijk niet de enige ouders waren met deze uitdaging, besloten we om de materialen uit te werken en kosteloos toegankelijk te maken voor andere ouders én leerkrachten.

Met behulp van SIDN-fonds hebben we vervolgens de eerste versie van SkillsDojo ontwikkeld: een openbaar platform met video gebaseerde lessen rondom technologie, digitale geletterdheid en 21e -eeuwse vaardigheden die kinderen (vanaf 6 jaar) thuis of op school kunnen uitvoeren.

 

Missie

Inmiddels is SkillsDojo een stichting met als missie: “Alle kinderen en jongvolwassenen, op een actieve en uitdagende manier, uitvoerig voorbereiden op een digitaliserende wereld.”

En dat lukt aardig. Gun jouw kind ook een kickstart de toekomst in en ontdek samen de verschillende missies.