In jouw klas aan de slag met de skills van de toekomst

  • Stimuleert digitale geletterdheid
  • Geïntegreerde kerndoelen
  • Vakoverstijgend
  • Efficiënter leerproces

SkillsDojo in de klas

Je kunt de interactieve missies van SkillsDojo uitstekend in de klas gebruiken. Ze zijn geschikt voor leerlingen vanaf groep 4. Oudere kinderen kunnen er zelfstandig of in kleine groepjes mee aan de slag. De missies zijn bijvoorbeeld handig voor plusklassen of als zelfstandige les voor extra gemotiveerde leerlingen.

Geïntegreerde kerndoelen

Met SkillsDojo ontwikkelen leerlingen toekomstgerichte en digitale vaardigheden als computational thinking, informatievaardigheden, ict-basisvaardigheden en mediawijsheid. Ook leren ze samenwerken en communiceren.

Vakoverstijgend

De lessen van SkillsDojo kunnen vakoverstijgend ingezet worden. Je stelt zelf de leerdoelen vast en past vervolgens de missies in je lesprogramma in. Met de lessen ontwikkelen de kinderen ontwerpende maar ook onderzoekende vaardigheden. Doordat theorie en praktijk behandeld worden, leren ze de verbinding te leggen en verloopt het leerproces efficiënter.

Bekijk de les ideeën.

Ik ben erg enthousiast over SkillsDojo. Het is zeker de moeite waard om uit te proberen met je kinderen of in je groep. De volgende missies staan al gepland. Mijn kinderen (en ik) kunnen niet wachten tot die online komen! – Suzanne (juf groep 5) op blog Juf Maike

Hoe het werkt?

Heel eenvoudig. Ga naar de gekozen missie. Kijk wat er nodig is en leg de spullen klaar of laat de leerlingen de spullen zelf pakken. Zodra de video loopt, kunnen ze aan de slag. Alles wordt stapsgewijs uitgelegd.

Een groot gedeelte van de directe instructie wordt de video overgenomen, hierdoor heb je als leerkracht meer tijd voor gerichte ondersteuning en coaching van de leerlingen. Waar de video’s leerlingen kennis en vaardigheden bij brengen, coach jij ze om dit ook op de juiste manier toe te passen.


 

Creatieve leerervaringen

Alle SkillsDojo missies zijn opgezet volgens het “Creative Learning model” van de Lifelong Kindergarten-onderzoeksgroep van MIT. Zij ontwikkelen nieuwe technologieën (zoals bijvoorbeeld Scratch), activiteiten en strategieën om kinderen te betrekken bij creatieve leerervaringen, zodat ze zich als creatieve denkers kunnen ontwikkelen.

De aanpak is gebaseerd op vier kernelementen: de 4 P’s van Creative Learning.

  1. Projecten. Kinderen leren het beste wanneer ze actief aan betekenisvolle projecten werken: nieuwe ideeën genereren, prototypen ontwerpen, iteratief verfijnen.
  2. Peers. Leren floreert als een sociale activiteit, waarbij kinderen ideeën delen, samenwerken aan projecten en voortbouwen op elkaars werk.
  3. Passie. Wanneer kinderen werken aan projecten waar ze om geven, werken ze langer en harder, blijven ze uitdagingen aankunnen en leren ze meer in het proces.
  4. Play. Leren betekent speels experimenteren – nieuwe dingen uitproberen, sleutelen aan materialen, grenzen testen, risico’s nemen, telkens opnieuw itereren.

Mijn plusklasleerlingen zijn ontzettend enthousiast over de lessen! – Renske (zet SkillsDojo in bij plusleerlingen van groep 3 tot en met 7)

Toch liever dat wij een workshop komen geven? Dat kan ook.

Meer info