Duik in een avontuur vol boeken en ontdek hoe je met jeugdliteratuur polarisatie op een leuke manier bespreekbaar maakt in de klas.
 
Verken met een game en 3 interactieve videolessen hoe polarisatie werkt, hoe sociale media het versterken, en hoe communicatie bruggen kan slaan.
 
Geschikt voor leerlingen van 10-14 jaar en eenvoudig in te zetten, zonder technische kennis.

Over dit lespakket

Hoe werkt het?

Dit pakket biedt docenten een eenvoudige en laagdrempelige manier om (online) polarisatie bespreekbaar te maken. Met interactieve video’s, een game en ondersteunende werkbladen kunnen leerkrachten direct aan de slag, zonder dat technische kennis vereist is.

Waarom is dit belangrijk?

Polarisatie neemt toe in de samenleving en ook leerlingen worden hiermee geconfronteerd, zowel online als in de klas. Dit lespakket helpt kinderen bewust te worden van de oorzaken en gevolgen van polarisatie en biedt handvatten om constructief om te gaan met verschillen en meningsverschillen.

Boekenlijst

Bij het lespakket hebben we een boekenlijst samengesteld. De lijst kun je hier downloaden.

Game: De Verloren Verbinding

Deze educatieve game neemt leerlingen mee op een avontuur vol boeken, waarin ze leren wat polarisatie is en hoe verschillende perspectieven kunnen bijdragen aan het verminderen ervan.
 
Door puzzels op te lossen en samen te werken, ontdekken ze het belang van open communicatie en het overbruggen van verschillen.
 
Deze game kan als introductie van het onderwerp (bewustwording en begripsvorming) gespeeld worden.
 
Speel de game

Polarisatie-thermometer programmeren

In deze les leren leerlingen hoe sociale media polarisatie kunnen versterken en bouwen ze hun eigen ‘polarisatie-thermometer’ met behulp van machine learning en Scratch.
 
Ze ontdekken hoe algoritmes werken en hoe hun eigen onlinegedrag bijdraagt aan polarisatie. Een hands-on les die technologie en menselijk gedrag samenbrengt.
 
Duur: ca. 2 lesuren
 
Naar de missie
 

Ontwerp een ‘Online mechanismes spel’

Deze les richt zich op de technologie achter social media platforms en laat leerlingen ervaren hoe algoritmes en echo-kamers polarisatie versterken.
 
Ze ontwerpen hun eigen spelbord en simuleren hoe online interacties worden beïnvloed door algoritmes. Een creatieve en interactieve les die technologie en sociale media combineert.
 
Duur: 120 minuten.
 
Naar de missie

Bruggen bouwen in de digitale wereld

Leerlingen leren in deze les hoe ze op sociale media respectvol en constructief kunnen communiceren.
 
Door middel van rollenspellen en groepsactiviteiten oefenen ze empathie en het vinden van gemeenschappelijke grond, met als doel het bevorderen van positieve dialogen online.
 
Duur: 45-60 minuten.
 
Naar de missie

Deze game wordt mede mogelijk gemaakt met steun van