Ontwerp een ‘online mechanismes spel’

In deze missie ga je ontdekken hoe social media écht werkt door je eigen bordspel te maken! Je leert niet alleen over algoritmes en echo-kamers, maar maakt ook een spel dat laat zien hoe posts elkaar kunnen versterken of juist polariseren.
 
Je leert:
• Wat polarisatie is en hoe het online ontstaat
• Hoe je polariserende berichten kunt herkennen
• Hoe je zelf positieve berichten kunt schrijven
• Hoe algoritmes werken en waarom sommige berichten viral gaan
• Hoe je een leuk en leerzaam bordspel maakt over social media
 

Voor de leerkracht

Download lesbrief & werkbladen
Deze missie is onderdeel van het lespakket “Online polarisatie”.

Missies

Missie 1: Over deze missie

In deze missie ga je een bordspel maken over social media. Je ontdekt hoe social media platforms werken en wat algoritmes doen.

Missie 2: Hoe werken algoritmes?

Ontdek hoe algoritmes werken aan de hand van Harry Potter. De Sorteerhoed blijkt veel op social media te lijken!

Missie 3: Je eigen verhaal kiezen

Tijd om een verhaal te kiezen voor jouw spel. Je leert hoe je karakters kunt omzetten naar social media gebruikers.

Missie 4: Customize je spelbord!

Maak je spelbord helemaal eigen met tekeningen, knipsels en versieringen. Tips om het mooi maar overzichtelijk te houden.

Missie 5: Maak je eigen social media posts

Leer verschillende soorten posts maken: positief, negatief en neutraal. Met voorbeelden van berichten van Hermelien.

Missie 6: Het spel spelen

De spelregels uitgelegd! Van de basis tot speciale regels zoals de Echo-kamer en hoe je kunt winnen.

Missie 5: Afsluiting

In deze missie ga je reflecteren op wat je hebt geleerd over polarisatie en communicatie, en ontdekken hoe je met nuance en slimme tools een positievere online wereld kunt creëren.

Over deze missie

In deze missie leren leerlingen hoe sociale media bijdragen aan polarisatie en ontdekken ze wat ze zelf kunnen doen om online interacties positiever te maken. De missie combineert theorie, praktische oefeningen en een bordspel om leerlingen op een interactieve manier bewust te maken van hun eigen onlinegedrag.
 
Stappenplan van de missie:

1. Introductie: Ontdek polarisatie

• Leerlingen maken kennis met het concept polarisatie
• Ze leren waarom het belangrijk is om hier bewust van te zijn
• Ze ontdekken hoe online platforms hier een rol in spelen

2. Hoe werkt polarisatie op social media?

• Ontdekken hoe polarisatie ontstaat op sociale media
• Leren hoe algoritmes ‘bubbels’ creëren
• Herkennen van signalen die wijzen op polariserende inhoud

3. Maak je eigen bordspel

• Leerlingen ontwerpen een social media bordspel
• Ze maken posts die verschillende effecten hebben
• Ze leren spelenderwijs over online mechanismes

4. Speel en leer

• Teams spelen elkaars spellen
• Ze ervaren hoe posts elkaar kunnen versterken
• Ze ontdekken het effect van positieve en negatieve berichten

5. Reflectie en afsluiting

• Leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd
• Ze delen inzichten over online communicatie
• Ze maken afspraken over positief online gedrag

Doel van de missie

Deze missie gaat verder dan alleen uitleggen wat polarisatie is. Leerlingen:
• Leren polarisatie herkennen in hun dagelijks online leven
• Ontwikkelen vaardigheden om positief bij te dragen aan online gesprekken
• Worden zich bewust van hun eigen rol in online discussies
• Ontdekken hoe ze technologie kunnen gebruiken om mensen te verbinden
 
Door theorie te combineren met een praktisch bordspel, maken we abstracte concepten tastbaar en leren leerlingen spelenderwijs over hun online gedrag.