Polarisatie-thermometer programmeren
Wat doe jij als je online een bericht ziet waar mensen boos op elkaar reageren? Of als je merkt dat groepen steeds verder uit elkaar komen te staan? In deze missie ga je ontdekken hoe dat werkt en wat jij eraan kunt doen!
Je leert:
• Wat polarisatie is en hoe het online ontstaat.
• Hoe je polariserende berichten kunt herkennen.
• Hoe je zelf positieve berichten kunt schrijven.
• Hoe je een slimme Polarisatie-Thermometer kunt programmeren.
Voor de leerkracht
Download lesbrief
Deze missie is onderdeel van het lespakket “Online polarisatie”.
Missies
Missie 1: Over deze missie
Missie 2: Wat is (online) polarisatie?
Missie 3: Polarisatie quiz
Missie 4: Je thermometer programmeren
Missie 5: Afsluiting
Introductie webinar
Ter introductie van deze les organiseren we op dinsdag 10 december om 15.45 uur het webinar: “Ontdek de impact van online teksten met jouw klas.” In ca. 45 minuten krijg je een helder, stap-voor-stap lesplan dat je eenvoudig kunt integreren in je (taal) lessen.
Inschrijven
Over deze missie
In deze missie leren leerlingen hoe sociale media bijdragen aan polarisatie en ontdekken ze wat ze zelf kunnen doen om online interacties positiever te maken. De missie combineert theorie, praktische oefeningen en een programmeerproject om leerlingen op een interactieve manier bewust te maken van hun eigen onlinegedrag.
Stappenplan van de missie:
- Introductie: Leerlingen maken kennis met het concept polarisatie en leren waarom het belangrijk is om hier bewust van te zijn.
- Hoe werkt polarisatie op social media?: In deze video ontdekken leerlingen hoe polarisatie ontstaat op sociale media, hoe algoritmes ‘bubbels’ creëren en welke signalen wijzen op polariserende inhoud.
- Quiz & zelf bedenken: Met een werkblad analyseren leerlingen polariserende berichten en oefenen ze met het ombuigen van polariserende uitspraken naar verbindende alternatieven.
- Programmeren polarisatie-thermometer in Scratch: Leerlingen programmeren een digitale thermometer die teksten analyseert op polariserende inhoud en leren daarbij over AI en machine learning.
- Reflectie en afsluiting: Leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd over polarisatie, communiceren met nuance en de beperkingen van technologie in communicatie.
Doel van de missie:
Deze missie laat leerlingen niet alleen begrijpen wat polarisatie is en hoe ze het kunnen herkennen, maar daagt hen ook uit om kritisch na te denken over hun eigen gedrag online. Door het combineren van reflectie, vaardigheden in programmeren en theorie, worden leerlingen voorbereid om een positieve bijdrage te leveren aan online dialogen.