Polarisatie-thermometer programmeren

Wat doe jij als je online een bericht ziet waar mensen boos op elkaar reageren? Of als je merkt dat groepen steeds verder uit elkaar komen te staan? In deze missie ga je ontdekken hoe dat werkt en wat jij eraan kunt doen!
 
Je leert:
• Wat polarisatie is en hoe het online ontstaat.
• Hoe je polariserende berichten kunt herkennen.
• Hoe je zelf positieve berichten kunt schrijven.
• Hoe je een slimme Polarisatie-Thermometer kunt programmeren.
 

Voor de leerkracht

Download lesbrief
Deze missie is onderdeel van het lespakket “Online polarisatie”.

Missies

Missie 1: Over deze missie

In deze missie ga je ontdekken wat online polarisatie is, leren hoe je het herkent op social media, en oefenen met het schrijven van berichten die mensen verbinden in plaats van uit elkaar drijven.

Missie 2: Wat is (online) polarisatie?

In deze missie ga je ontdekken hoe polarisatie ontstaat op sociale media, signalen leren herkennen zoals wij/zij-taal en boze emoties, en ontdekken hoe je online respectvol kunt communiceren.

Missie 3: Polarisatie quiz

In deze missie ga je aan de slag met een quiz om polariserende berichten te herkennen en leer je hoe je je eigen uitspraken kunt omzetten naar positieve, verbindende berichten.

Missie 4: Je thermometer programmeren

In deze missie ga je een polarisatie-thermometer programmeren met Scratch, waarmee je leert hoe technologie zoals AI polariserende teksten kan herkennen.

Missie 5: Afsluiting

In deze missie ga je reflecteren op wat je hebt geleerd over polarisatie en communicatie, en ontdekken hoe je met nuance en slimme tools een positievere online wereld kunt creëren.

Introductie webinar

Ter introductie van deze les organiseren we op dinsdag 10 december om 15.45 uur het webinar: “Ontdek de impact van online teksten met jouw klas.” In ca. 45 minuten krijg je een helder, stap-voor-stap lesplan dat je eenvoudig kunt integreren in je (taal) lessen.
 
Inschrijven
 

Over deze missie

In deze missie leren leerlingen hoe sociale media bijdragen aan polarisatie en ontdekken ze wat ze zelf kunnen doen om online interacties positiever te maken. De missie combineert theorie, praktische oefeningen en een programmeerproject om leerlingen op een interactieve manier bewust te maken van hun eigen onlinegedrag.
 
Stappenplan van de missie:

  1. Introductie: Leerlingen maken kennis met het concept polarisatie en leren waarom het belangrijk is om hier bewust van te zijn.
  2. Hoe werkt polarisatie op social media?: In deze video ontdekken leerlingen hoe polarisatie ontstaat op sociale media, hoe algoritmes ‘bubbels’ creëren en welke signalen wijzen op polariserende inhoud.
  3. Quiz & zelf bedenken: Met een werkblad analyseren leerlingen polariserende berichten en oefenen ze met het ombuigen van polariserende uitspraken naar verbindende alternatieven.
  4. Programmeren polarisatie-thermometer in Scratch: Leerlingen programmeren een digitale thermometer die teksten analyseert op polariserende inhoud en leren daarbij over AI en machine learning.
  5. Reflectie en afsluiting: Leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd over polarisatie, communiceren met nuance en de beperkingen van technologie in communicatie.

 
Doel van de missie:
Deze missie laat leerlingen niet alleen begrijpen wat polarisatie is en hoe ze het kunnen herkennen, maar daagt hen ook uit om kritisch na te denken over hun eigen gedrag online. Door het combineren van reflectie, vaardigheden in programmeren en theorie, worden leerlingen voorbereid om een positieve bijdrage te leveren aan online dialogen.