Binnenkort

Woensdag 13 september, 15.30-16.30

Leesbevordering & programmeren

Tussen regels en codes: hoe programmeren mogelijkheden voor leesvaardigheid biedt
 
Wist je dat… programmeren niet alleen digitale vaardigheden bevordert, maar ook kan bijdragen aan leesvaardigheid?
 
Hoewel het misschien verrassend klinkt, tonen recent onderzoek en praktijkervaringen aan dat er een intrigerende connectie kan worden gelegd tussen de wereld van codes en de kunst van het lezen.
 
Op 13 september, om 15.30 uur, organiseert Skillsdojo daarom de online masterclass:
“Tussen regels en codes: hoe programmeren mogelijkheden voor leesvaardigheid biedt.”
 
In de masterclass gaat Jeroen Storm, onderwijsontwikkelaar bij Skillsdojo, in gesprek met Nardie Fanchamps, onderzoeker aan de Open Universiteit en Susan Beckers, Neerlandica en docent verbonden aan de Fontys lerarenopleiding.
 
Samen zullen ze in deze interactieve sessie:

  • De fascinerende mogelijke links tussen programmeren en leesvaardigheid uitdiepen;
  • Onderzoeken hoe ‘computational thinking’ leesmotivatie en taalvaardigheid kan aanwakkeren;
  • Verschillende bronnen en materialen delen om je leerlingen op beide fronten te stimuleren.

Gratis inschrijven

Eerdere masterclasses

Woensdag 8 februari, 15.30-16.30

Leesbevordering & apps bouwen

Bouw een app van je favoriete boek
In deze serie gaan kinderen een app maken van hun favoriete boek. Ze ontdekken dat veel verhalen dezelfde opbouw hebben: een inleiding, een middenstuk en een slot. Ze tekenen drie schermen en bouwen hun eigen app met behulp van een telefoon of tablet. Bijvoorbeeld een mooie manier om een boekbespreking te doen.

Webinar terugkijken

Woensdag 15 maart, 15.30-16.30

Leesbevordering & animatiefilm maken

Maak een echte animatiefilm
In deze serie bedenken en maken kinderen hun eigen stop-motion animatiefilm. Met behulp van het ‘classic story canvas’ bedenken ze hun eigen verhaal, werken dit uit in verschillende scenes, personages, achtergronden en teksten. Vervolgens bouwen de kinderen hun eigen filmset en maken ze alles klaar om hun eigen animatiefilm wereldkundig te maken.

Webinar terugkijken

Woensdag 12 april, 15.30-16.30

Leesbevordering & interactieve verhalen

Programmeer een interactief verhaal
Overal om je heen kom je verhalen tegen. Van vlogs tot films en van boeken tot stories op social media. In deze serie leren de kinderen hoe ze zelf een goed verhaal maken en gaan ze hun eigen interactieve verhaal programmeren in CoSpaces.

Webinar terugkijken

Woensdag 10 mei, 15.30-16.30

Leesbevordering & nepnieuws

Echt?… Of Fake?
In deze serie gaan kinderen aan de slag met nepnieuws. Met behulp van de stap voor stap instructie- en uitlegvideo’s ontdekken ze wat nepnieuws is, hoe ze zelf met nepnieuws in aanraking kunnen komen en waarom mensen nepnieuws verspreiden. Ze passen de nieuwe kennis direct toe bij het ontwerpen en maken van een nepnieuwsbericht.

Webinar terugkijken

Over de sprekers

Wendie van der Aa heeft zich als logopediste jaren beziggehouden met taalontwikkelingsstoornissen. Vandaaruit heeft zij zich gespecialiseerd in leesproblematiek. Nu kennen we haar als een ervaren en bevlogen onderwijsprofessional die zich richt op kwaliteitsverbetering van het taal- en leesonderwijs. Zij adviseert onderwijsinstellingen en leerkrachten over hun taal- en leesaanbod. Hierbij pleit zij voor samenhangend onderwijs dat bijdraagt aan betekenisvol en motiverend leren én lezen. Uitdaging, nieuwsgiergheid en plezier liggen hierbij aan de basis.
Wendie adviseert leerkrachten en scholen over het belang van leesbevordering. Hiernaast traint zij leesconsulenten van de Bibliotheek op school in het creëren van een rijke taal en stimulerende leesomgeving.

Jeroen Storm is oprichter en ontwikkelaar van Skillsdojo. Jeroen heeft een achtergrond in het hoger onderwijs en is 15 jaar ontwikkelaar van onderwijsproducten op de faculteit Learning Sciences aan de Open Universiteit geweest.
Vanuit een persoonlijke motivatie heeft Jeroen eenvoudige lessen voor de basisschool bedacht in vaardigheden die kinderen verder konden ontwikkelen. Eenvoudig maar wél met een goede onderwijkundige basis, aansprekend en educatief. Zo is Skillsdojo ontstaan met de focus op technologie, programmeren en digitale vaardigheden. Door aan te sluiten bij de lessen, kunnen kinderen kennismaken met technologie, er verantwoordelijk mee omgaan en leren ze er kritisch naar te kijken.

Al meer dan 350.000 missies voltooid door kinderen van 6 tot 13 jaar!

Hallo, ik wil jullie even laten weten dat ik de uitgewerkte missies echt super vind! Ik gebruik ze in mijn lessen rond techniek en de kinderen zijn dolenthousiast! Echt een pluim voor jullie!– Juf Cindy

Mijn plusklasleerlingen zijn ontzettend enthousiast over de lessen!– Juf Renske (groep 3 – 7)