Programmeren met kunstmatige intelligentie

In deze serie ga je ontdekken wat kunstmatige intelligentie precies is en hoe ‘slimme computerprogramma’s en zelflerende machines’ er dagelijks gebruik van maken.

Start met de video van missie 1

Missie 1
Slimme computers en machines?
Kunstmatige intelligentie. Maar wat is dat precies? En hoe maakt het bepaalde computerprogramma’s slim’?

Missie 2
Programmeer een chatbot
In deze serie ontdek je wat A.I. is en hoe slimme en zelflerende programma’s er gebruik van maken.

Missie 3
Een slimme kameleon programmeren
In deze serie ontdek je wat A.I. is en hoe slimme en zelflerende programma’s er gebruik van maken.

Missie 4
Emotie herkennen in je stem
In deze serie ontdek je wat A.I. is en hoe slimme en zelflerende programma’s er gebruik van maken.

Missie 5
Boeken aanbevelingssysteem
In deze serie ontdek je wat A.I. is en hoe slimme en zelflerende programma’s er gebruik van maken.

Missie 6
Epic A.I. fails
In deze serie ontdek je wat A.I. is en hoe slimme en zelflerende programma’s er gebruik van maken.

Over deze serie

In deze serie gaan kinderen ontdekken wat kunstmatige intelligentie is en hoe slimme computerprogramma’s en zelflerende machines, waarmee ze dagelijks mee in contact komen, er gebruik van maken. Om dit te ervaren gaan ze zelf een aantal van deze slimme computerprogramma’s programmeren met de (op Scratch gebaseerde) programmeer omgeving Cognimates.

Zo ontdekken ze niet alleen hoe deze technologie werkt, wat de mogelijkheden en beperkingen zijn, wat de impact ervan op de maatschappij is, maar vooral dat ze zelf in staat zijn de toekomst van kunstmatige intelligentie vorm te geven.

Digitale geletterdheid

  • ICT-basisvaardigheden
  • Computational thinking
  • Mediawijsheid

Leeftijd

10 t/m 14 jaar

Duur

Ca. 45 tot 60 minuten per missie

Benodigdheden

  • Computer met internet toegang
  • Chrome browser
  • Pen of potlood