Uitvinden met de Microbit

In deze missies ga je een digitaal huisdier, games en wearables uitvinden en muziek maken met de Microbit.

Start met de video van missie 1

Missie 1
Programmeer je naam in licht
Ontdek wat een microcomputer is, wat je ermee kan en schrijf je eigen naam in lichtjes.

Missie 2
Programmeer ‘steen, papier, schaar’
Maak met 1 of 2 Microbits een digitale versie van het bekende spelletje ‘steen, papier, schaar’.

Missie 3
Maak een digitaal kompas
Maak en programmeer een digitaal kompas. Zo raak je nooit meer de weg kwijt.

Missie 4
Bouw een digitale dobbelsteen
Programmeer een digitale dobbelsteen zodat er nooit meer iemand vals kan spelen bij een bord spelletje.

Missie 5
Selfies maken met je Microbit
In deze missie ontdek je hoe je met een Micro:bit je Android smartphone kunt bedienen.

Missie 6
Hack de kerstverlichting
In deze speciale Kerst missie ontdek je hoe met de Micro:bit de kerstverlichting kunt aansturen.

Missie 7
Maak je eigen MicroPet
Maak en programmeer je eigen digitale huisdier. Jouw MicroPet kan lachen, huilen of bang worden.

Missie 8
Programmeer een slimme thermometer
Maak en programmeer een slimme thermometer die vertelt welke kleren je het beste kan aantrekken.

Missie 9
Fruitige beats programmeren
In deze missie ga je met behulp van wat fruit en je Microbit vette beats programmeren.

Missie 10
Planten water geven met je Microbit
Nooit meer uitgedroogde planten. Bouw en programmeer een watersysteem met een vochtsensor.

Missie 11
Beveilig je kamer tegen inbrekers
Maak en programmeer een alarm voor je kamer. De sirene gaat af zodra er iemand probeert binnen te sluipen.

Missie 12
Bouw een ventilator met je Microbit
In deze missie ga je een ventilator bouwen en programmeren die je met je telefoon kunt bedienen.

Missie 13
Hacking Halloween
Hack een lichtgevende pompoen met een infraroodlicht sensor, EL wire en je Microbit.

Over deze challenge

De missies in de challenge ‘Uitvinden met de Microbit’ maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met technologie. Ze leren een aantal basisprincipes van programmeren en ontdekken de mogelijkheden van het maken met een microcomputer.

Technologie heeft een enorme invloed op onze wereld. Computers, robots en software programma’s zijn niet meer weg te denken uit ons leven, ze spelen altijd en overal een rol.

Als je weet hoe computers en software werken en ze daardoor kan gebruiken om problemen op te lossen geeft je dat een voordeel in bijna alle beroepen. Dus ook als je zelf geen programmeur wilt worden.

De missies stimuleren een probleemoplossende, creatieve en onderzoekende houding bij kinderen en ontwikkelen een beter begrip van ICT en elektronica.

Vaardigheden

  • Computational thinking
  • ICT-basisvaardigheden
  • Probleemoplossend vermogen

Leeftijd

Vanaf 8+

Duur

Ca. 30 minuten per missie