Uitvinden met een microcomputer

In deze missie ga je een een digitaal huisdier, games en wearables uitvinden en maken met een microcomputer.

Start met de video van missie 1

Missie 1
Programmeer je naam in licht
Ontdek wat een microcomputer is, wat je ermee kan en schrijf je eigen naam in lichtjes.

Missie 2
Bouw een digitale dobbelsteen
Programmeer een digitale dobbelsteen zodat er nooit meer iemand vals kan spelen bij een bord spelletje.

Missie 3
Maak je eigen MicroPet
Maak en programmeer je eigen digitale huisdier. Jouw MicroPet kan lachen, huilen of bang worden.

Over deze challenge

De missies in de challenge ‘Uitvinden met een microcomputer’ maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met technologie. Ze leren een aantal basisprincipes van programmeren en ontdekken de mogelijkheden van het maken met een microcomputer.

Technologie heeft een een enorme invloed op onze wereld. Computers, robots en software programma’s zijn niet meer weg te denken uit ons leven, ze spelen altijd en overal een rol.

Als je weet hoe computers en software werken en ze daardoor kan gebruiken om problemen op te lossen geeft je dat een voordeel in bijna alle beroepen. Dus ook als je zelf geen programmeur wilt worden.

De missies stimuleren een probleemoplossende, creatieve en onderzoekende houding bij kinderen en ontwikkelen een beter begrip van ICT en elektronica.

Vaardigheden

  • Probleem oplossen
  • Creatief denken
  • Computational thinking

Leeftijd

Vanaf 8+

Duur

Ca. 30 minuten per missie