Data en datacenters

In deze serie ga je ontdekken welke data jij gebruikt, waar al deze data veilig wordt opgeslagen en, door het spelen van een game, ontdekken wat een datacenter is en hoe een datacenter werkt.

Missies

Missie 1: Welke data gebruik jij?

Welke informatie verzend en ontvang jij eigenlijk wanneer je jouw favoriete website, app, video streaming dienst bezoekt?

Missie 2: Speel de game

Om te ontdekken hoe zo’n datacenter precies werkt, hoe alle data veilig wordt opgeslagen en hoe een datacenter aan energie komt om alle computers te laten werken ga je een game spelen.

Missie 3: Over datacenters

Is het jou (of jullie) gelukt het mysterie op te lossen? In deze missie kijk te terug naar de game en ontdek je nog veel meer over datacenters.

Verder lezen?

Melissa Scholten schreef dit leuke en leerzame boek ‘Op avontuur in de Cloudwereld’ over de wereld van IT en datacenters. In het boek wordt uitgelegd hoe nieuwe technologieën ons dagelijks leven beïnvloed en welke techniek daarachter schuilt gaat.
 
Het boek is gratis te bestellen door een email te sturen aan Melissa.

 

Spreekbeurt

Vond je deze missie leuk en zou en hier een spreekbeurt over willen houden? Hier vind je een PowerPoint-presentatie die je als basis kunt gebruiken voor een spreekbeurt. Daarna kan je zelf op je laptop googelen naar informatie over datacenters en de cloud.

Over deze missie

In deze serie gaan kinderen (10-14 jaar) aan de slag met data en datacenters. Ze ontdekken wat data is, hoe ze zelf data verzenden en ontvangen en welke rol hierin datacenters spelen. Dit doen ze door het spelen van een spel. In dit spel gaan leerlingen een mysterie oplossen in een datacentrum.
 
Het spel bestaat uit het verkennen van een datacentrum, praten met zowel mannelijke als vrouwelijke medewerkers in verschillende rollen, hen helpen met hun werk door middel van minigames en uiteindelijk het oplossen van het mysterie. Door middel van de minigames leren de leerlingen over wat datacentra zijn en doen. In totaal zijn er zeven minigames die leiden tot het ontrafelen van het mysterie.

Achtergrond

Vrouwen zijn grotendeels ondervertegenwoordigd in IT. Een reden hiervoor is dat de interesse van meisjes voor STEM- en IT-gebieden daalt op de middelbare school. Dat is zonde want de IT sector biedt veel kansen voor jongeren en dan is het jammer als vrouwen daar minder gebruik van maken. Daarnaast digitaliseert de samenleving in rap tempo en zijn voor heel veel banen in de toekomst digitale vaardigheden nodig. Ook daarom is het van belang dat alle kinderen een beter begrip hebben van digitale concepten en ook de benodigde vaardigheden kunnen ontwikkelen.
 
Educatieve games zijn een geweldig hulpmiddel om de opvattingen over bepaalde onderwerpen te veranderen, kennis op te doen en vaardigheden te ontwikkelen. Daarom hebben vijf studenten van de TU Delft een educatieve game ontwikkeld voor kinderen over datacentrums. Het doel hiervan is om het vakgebied ICT aantrekkelijker te maken voor meisjes tussen de 10 en 14 jaar, en stereotypen over vrouwen in de IT te doorbreken.
 
Skillsdojo ontwikkelde in samenwerking met Digital Realty een missie rondom de game.